-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30757 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

آيا انسان مي تواند خدا را با چشم ببينيد؟

دلايل عقلي و آيات قراني گواهي مي دهد خداوند متعال هرگز با چشم ديده نمي شود, زيرا ادراكات حسي در اثر ارتباط اندام هاي بدن با اجسام و جسمانيات حاصل مي شود و هركدام از حواس ما نوعي از پديده هاي مادي و متناسب با خودش را در وضع معيّني درك مي كند, و همان گونه كه نمي توان توقع داشت چشم صداها را درك كند, يا گوش رنگ ها را ببنيد, نبايد انتظار داشت چشم همه چيز را ببيند, زيرا چشم تنها اجسام يا به عبارت صحيح تربعضي از كيفيات - مانند رنگ ها را مي بيند و چيزي كه جسم نيست و كيفيت جسم هم نمي باشد, هرگز با چشم مشاهد نخواهد شد, و چون خداوند جسم و جسماني نيست , با چشم قابل رؤيت نيست . به تعبير ديگر: خداوند ازهمه نقايص كه يكي از آن ها مدني و قابل رؤيت بودن است , منزه است , زيرا لازمه مرئي و قابل رؤيت بودن اين است كه شرايط لازم براي رؤيت در او تحقق يابد, از قبيل : در مكان و جهت خاصي قرار گيرد;در تاريكي قرار نداشته باشد و به اصطلاح نوري بر او بتابد;فاصلهء معيّني ميان بيننده و او وجود داشته باشد. همهء اين ها از آثار موجودمحدود, جسماني و مادي است و خداي متعال وجود ياست نامحدود و غير مادي . پس رؤيت مخصوص اجسام است . لذا خدا به هيچ وجه قابل رؤيت نيست . حضرت موسي 7به علت اصرار بني اسرائيل , از زبان قوم خوددرخواست رؤيت خدا را نمود و خداوند پاسخ داد: هرگز مرا نمي بيني . قرآن مي فرمايد: و در جاي ديگر مي فرمايد: (1)

اين كه خداوند به هيچ وجه ديده نمي شود, مخصوص اين جهان نيست , بلكه در عالم قيامت نيز خداوند با چشم ديده نمي شود, زيرا وضع دو جهات براي انسان ها متفاوت است , ولي خداوند كه جسم نيست و برتر از زمان و مكان است و وجود فوق مادي است , نحوهء وجودش در عالم آخرت تغيير نمي كند تا ديده شود. يكي از ياران امام صادق 7به نام هشام مي گويد: نزد امام صادق 7بودم كه يكي از دوستان حضرت به نام معاوية بن وهب وارد شدو گفت : اي فرزند پيامبر! چه مي گويي در مورد خبري كه دربارهء رسول خدا 6وارد شده است كه او را خداوند راديده ؟ به چه صورت ديد؟ نيز در خبر ديگري كه از آن حضرت نقل شده است كه مؤمنان در بهشت پروردگار خود رامي بينند;به شكل خواهند ديد؟ امام صادق 6تبسّم تلخي كرد و فرمود: اي معاوية بن وهب ! چقدر زشت است كه انسان هفتاد, هشتاد سال عمر كند,

در ملك خداوند زندگي نمايد و نعمت او را بخود, اما او را درست نشناسد اي معاوية بن وهب پيامبر هرگز خدارا با اين چشم مشاهده نكرد و مشاهده بر دو گونه است : مشاهده با چشم دل و مشاهدهء با چشم ظاهر. هر كس مشاهدهء با چشم دل را بگويد, درست گفته و هركس مشاهده با چشم ظاهر را بگويد, دروغ گفته و به خدا و آيات اوكافر شده است ,زيرا پيامبر 6فرمود: هركس خدا را شبيه خلق بداند, كافر است . در روايت ديگر اسماعيل بن فضل گويد: از امام صادق 7پرسيدم : آيا خدا در قيامت ديده مي شود؟ فرمود: چشم ها نمي بينند جز چيزهايي را كه رنگ و كيفيتي دارند, در حالي كه خداآفرينندهء رنگ ها و كيفيت ها است . (2)نتيجه اين كه چون كه خداوند جسم نيست و موجود مادي نيست , چه در اين جهان و چه در سراي آخرت , به هيچ وجه قابل ديدن و رؤيت با چشم نيست . (3)

(پـاورقي 1 ـ انعام (6 آيه 103

(پـاورقي 2 ـ تفسير نمونه , ج 5 ص 383محمد تقي مصباح يزدي , آموزش عقايد, 87و 128

(پـاورقي 3 ـ آيت اله جعفر سبحاني , منشور عقايد اماميه , اصل 42 ص 66

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.